برای مشاهده کاتالوگ محصولات 1402 سوژین کلیک کنید...

مقایسه شیره خرما صنعتی و سنتی با 3 روش تهیه آن

بازدید: 2,233 بازدید
The difference between industrial and traditional date juice 1

مقایسه شیره خرما صنعتی و سنتی با سه روش تهیه آن برای افرادی که قصد خرید این فراورده میوه نخل را دارند، بسیار مهم است زیرا طرز تهیه ( شیره گیری ) و همچنین طبیعی بودن آن روی اصالت محصول و حتی طعم و کیفیت آن تأثیر جدی دارد. ما در این مقاله به طرز تهیه شیره خرمای کاملا طبیعی به روش مکانیزه و مدرن اشاره می کنیم که به عنوان شیره خرما صنعتی شناخته شده است. شیره خرمای صنعتی با شیره خرمای مصنوعی و تقلبی تفاوت دارد و ما هیچ محصول مصنوعی تقلبی را معرفی یا توصیه نمی کنیم!

اگر شما هم به دنبال خرید این محصول هستید، به احتمال زیاد هنگام خرید شیره خرما درباره تفاوت شیره خرما چیزهایی شنیده‌اید. مثلاً فروشندگان گفته‌اند که این شیره خرما سنتی است یا آن یکی شیره صنعتی است. این دسته بندی به تفاوت در تولید محصول اشاره دارد. درک تفاوت‌های این دو نوع و آگاهی از روش‌های مختلف تهیه آن می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشید و از کیفیت بالاتری بهره‌مند شوید.

  • انواع شیره‌های گیاهی در دسته‌بندی‌های مختلف و برندهای متنوع در بازار موجود هستند.
  • شیره خرما یکی از پر مصرف ترین نوع از انواع شیره های خوراکی و گیاهی است.
  • گرفتن شیره خرما با دو روش صنعتی و سنتی انجام می شود.
  • شیره خرما در روش سنتی معمولاً با استفاده از روش‌هایی مانند حرارت دادن تهیه می شود.
  • شیره خرما در کارخانه های صنعتی با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و دستگاه های پیشرفته تهیه می شود.

چرا باید شیره خرما طبیعی تهیه کنیم ؟!

همه ما با خواص متعدد شیره‌های خوراکی آشنا هستیم. خواص و فواید باورنکردنی این شیره‌ها خصوصا خرما و شیره آن در طب سنتی و حتی در علم پزشکی ثابت شده است. به دلیل تقاضای بالا و اوج گرفتن بیماری دیابت در دنیا امروزه شاهد عرضه گسترده شیره‌های طبیعی مختلف در بازار هستیم. مصرف شیره خرما طبیعی باعث می شود که مردم از تمام خواص و فواید آن بهره مند شده و جلوی عوارض مصرف قندهای مصنوعی را می‌گیرد.

مصرف شیره خرما طبیعی

این محصول در واقع یکی از بهترین جایگزین ها برای شکر، قند و شیرین کننده های مصنوعی می باشد. برای همین است که شیره خرما علاوه بر مصرف فردی در خانه، مصرف صنعتی نیز دارد. به طور مثال می توان یک ظرف کوچک آن را در خانه و در یخچال فریزر نگهداری کرده و در وعده های صبحانه و یا به همراه فرنی میل کنید. اما برای مصارف بزرگ کارخانه ها مانند کارخانجات تهیه بیسکوئیت نیز بسیار پرکاربرد است. در ادامه به اهمیت شیره خرما طبیعی و گرفته شده از خرما که به روش صنعتی تولید می شود و مزایای آن نسبت به روش های سنتی و قدیمی توضیح خواهم داد.

تفاوت تهیه شیره خرما به روش سنتی با روش های صنعتی

به فرایند تولید شیره خرما ؛ شیره گیری گفته می‌شود. در فرایند شیره گیری به روش های صنعتی سعی می شود اصالت مواد اولیه و طبیعی بودن محصول نهایی به طور کامل حفظ نموده و کیفیت محصول نهایی که با دستگاه های مدرن تولید شده نسبت به محصول تهیه شده روش های سنتی بهبود یابد. به طور مثال انواع شیره خرما موجود در سوژین بخاطر اینکه با دستگاه های مدرن تهیه شده فاقد هرگونه بوی تند آزار دهنده می باشد و بدون طعمی غیر از مزه واقعی بوده و همچنین فاقد بوی سوختگی است.

در ادامه این مقاله هر دو روش صنعتی و سنتی توضیح داده شده تا درک بهترین از فرایند شیره گیری خرما از گذشته تا به امروز داشته باشید.

شیره‌گیری خرما با روش سنتی

بیش از هزار سال است که خرما را با روش های سنتی به شیره تبدیل می کنند. این به طور معمول به دور روش قابل عرض است. روش حرارت دادن و روش تحت فشار

روش اول: حرارت دادن

در روش سنتی و قدیمی بعد از اینکه هسته و کلاهک‌های خرما گرفته شد، آنها را در یک  دیگ بزرگ سرباز می‌ریزند و به‌اندازه وزن خرماها آب اضافه می‌کنند. در مرحله بعد محتویات را حرارت می‌دهند تا به جوش بیایند. در مرحله بعدی مواد را صاف می‌کنند سپس به آن آب اضافه می‌شود فرایند را ادامه می‎‌دهند تا شیره به حالت غلیظ درآید.

روش دوم: تحت فشار

این روش مخصوص افراد محلی است و به شیره تهیه شده از این روش شیره خرما طبیعی می‌گویند. در این روش حوضچه‌هایی از جنس سیمان (که ارتفاع این حوضچه‌ها از سطح زمین یک متر یا یک متر و نیم بالاتر است.) برای شیره‌گیری درست می‌کنند. خرماها داخل این حوضچه‌ها ریخته می‌شود. سپس در اثر انباشت خرماها روی‌هم شیره‌های تولید شده ناشی از فشار انباشت خرماها از سوراخی در پایین این حوض‌ها بیرون می‌آید.

در شیره‌گیری به روش سنتی معمولاً فقط حدود 15 درصد از خرماها به شیره تبدیل می‌شود.

معایب شیره‌گیری سنتی

در بحث تفاوت شیره خرما صنعتی و سنتی یکی از موارد مهم عیوب روش سنتی است. در این روش معمولاً درصد بالایی از خرماها هدر می‌رود و فقط حدود 15 درصد آنها تبدیل به شیره می‌شوند. در تولید شیره خرما به روش سنتی معمولاً به موارد بهداشتی چه در روند تولید و چه در بسته‌بندی نهایی محصول توجهی نمی‌شود. محصول تولیدی معمولاً رنگ تیره‌ای می‌گیرد. همچنین بهره‌وری در این روش تولید بسیار پایین است زیرا روند تولید دشوار است و این دشواری بر سرعت و راندمان تولید اثر خواهد گذاشت.

شیره‌های تولیدی در این روش از غلظت و بافت مناسبی برخوردار نیستند. طعم و مزه آن نیز به دلیل غیراستاندارد بودن روند تولید ممکن است خوشمزه نباشد و یک سری املاح معدنی ناخواسته باعث ازبین‌رفتن طعم اصلی شیره شود. غلظت بالای شیره‌های طبیعی باعث جلوگیری از کپک‌زدگی و ترش‌شدن آنها می‌شود. متأسفانه به دلیل غلظت پایین شیره‌های خرما سنتی، این شیره‌ها مستعد کپک‌زدگی و ترش‌شدن هستند.

Screenshot 2023 06 28 130326 4

از آنجایی‌که متداول‌ترین روش برای تهیه شیره خرما سنتی، روش حرارت و استفاده از دیگ‌های سرباز است؛ پس بخش اعظمی از خواص، ویتامین‌ها و مواد مفید خرما به‌وسیله حرارت از بین می‌رود و محصول نهایی از نظر ارزش غذایی چیزی جز قند نخواهد داشت.

در شیره‌گیری به روش سنتی به دلیل اینکه نظارتی بر تولید وجود ندارد، ممکن است خرماها شسته نشوند یا اینکه از سلامت آنها اطمینان حاصل نشود. به همین دلیل ممکن است بقایای گیاهی و جانوری مختلفی از قبیل شاخه درخت، تخم گیاهان، لارو و شفیره حشرات و حتی سنگ‌ریزه و شن و کاسه بر روی خرماها وجود داشته باشد و به آنها توجهی نشود و در شیره ریخته شوند.

درصد زیادی از شیره‌های خرما تهیه شده از روش سنتی دارای طعم و مزه سوختگی هستند که این موضوع برای مصرف‌کنندگان بسیار ناخوشایند است.

شیره‌گیری به روش صنعتی

با پیشرفت تکنولوژی روند شیره‌گیری نیز ارتقا یافته است و بسیاری از محصولات ارگانیک از قبیل انواع شیره‌های گیاهی و حتی شیره خرما را نیز به روش صنعتی و کاملاً مکانیزه تهیه می‌کنند. صنعتی بودن این محصولات به‌هیچ‌وجه به معنای غیرارگانیک بودن و یا کاهش خواص آنها نیست.  فقط تولید شیره خرما را تسریع می‌کند و محصول به‌صورت بهداشتی به‌ بازار عرضه می‌شود. در شیره‌گیری خرما به روش صنعتی مراحل مختلفی صورت می‌گیرد که به آنها اشاره می‌کنیم.

تفاوت شیره خرما صنعتی و سنتی در روند تولید آنهاست. ابتدا طی فرایند کاملاً مکانیزه سنگ، شن و سایر مواد خارجی اضافی از خرماها گرفته می‌شود. در مرحله بعد از آب تمیز برای شست‌وشوی خرماها استفاده می‌شود. این مرحله به دو روش صورت می‌گیرد. روش غوطه‌ورکردن خرماها در آب یا روش اسپری‌کردن آب به آنها.

بعد از شست‌وشو نوبت به مرحله ضدعفونی‌کردن می‌رسد. در این روش معمولاً از گاز SO2، نمک‌های بی سولفیت یا سولفیت برای ضدعفونی‌کردن خرماهای شسته شده استفاده می‌کنند. این روش دو مزیت اساسی دارد. اول اینکه از قهوه‌ای شدن محصول جلوگیری می‌کند و دوم اینکه در جلوگیری از تخمیر نقش مؤثری دارد. از روش‌های دیگری مثل پرتودهی گاما و یا استفاده از ماده‌ای به نام متیل بروماید برای ضدعفونی استفاده می‌کنند.

در مرحله بعد هسته خرما گرفته می‌شود و خرماها به قطعات کوچک‌تری تقسیم می‌شوند. در این مرحله خرماها وارد خردکن می‌شوند تا بادقت و سرعت بالا خرد شوند.

مهم‌ترین مرحله، مرحله استخراج شیره خرماست. شیره‌ها به کمک دیفوزیون گرفته می‌شوند که این عمل در یک یا دو مرحله انجام می‎گیرد. در این فرایند خرماها را حرارت می‌دهند و این عمل دو مزیت دارد. یکی اینکه قند از خرما خارج می‌شود و دیگر اینکه حرارت به قطع فعالیت آنزیم‌ها و باکتری‌های مخرب کمک زیادی می‌کند. در روند عصاره‌گیری به روش صنعتی حتی از تفاله‌ها هم می‌توان شیره گرفت.

سرانجام از طریق پروسه فیلترکردن و جداسازی مواد زائد از شیره و سپس حرارت دادن نهایی آن، محصول نهایی آماده می‌شود.

مزایای شیره خرما صنعتی

از افرادی که به دنبال شیره خرما سنتی هستند اگر بپرسید که چرا به دنبال این محصولات هستید و تفاوت شیره خرما صنعتی و سنتی در چیست؟ آنها در جواب به شما می‌گویند که می‌خواهیم شیره خرمای خالص و ارگانیک را مصرف کنیم که خواص و فواید آن زیاد باشد و فاقد مواد نگهدارنده باشد. طبیعتاً با صرف مدت زمانی کمتر از 5 دقیقه و مطالعه دو روشی که در بالا ذکر کردیم متوجه خواهید شد که شیره خرمایی که به روش صنعتی تولید می‌شود نه‌تنها از نظر خالص‌بودن کمتر از شیره‌های تولید شده با روش سنتی نیستند، بلکه به دلیل فرایند مکانیزه و استانداردی که تحت‌نظر کارشناسان صنایع غذایی صورت می‌گیرد، دارای ارزش غذایی بیشتری هستند.

از حداکثر مواد مفید موجود در خرما بدون کمترین هدررفت استفاده شده است. همچنین به این دلیل به این محصولات شیره خرما صنعتی می‌گویند که فقط برای تولید شیره و بهبود راندمان تولید و افزایش کیفیت محصولات از روش‌های صنعتی استفاده می‌کنند. به‌هیچ‌عنوان از مواد افزودنی و مضر برای تهیه شیره استفاده نخواهد شد. پس نتیجه می‌گیریم که شیره خرما صنعتی نه‌تنها خالص و ارگانیک است، بلکه به دلیل اینکه در کارخانه‌ها تخت نظر کارشناسان صنایع غذایی و متخصصین کنترل کیفی تولید می‌شود نه‌تنها باکیفیت است؛ بلکه بسیار بهداشتی و سالم است.

چرا شیره خرمای صنعتی را انتخاب کنیم؟

تفاوت شیره خرما صنعتی و سنتی را در بالا ذکر کردیم حال دلایلی را ذکر می‌کنیم که چرا شیره خرمای صنعتی سالم‌تر و بهتر است.

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت شیره خرما به روش‌های صنعتی و مکانیزه داشتن رنگ و طعم واقعی خرما است. یعنی هیچ‌گونه طعم و بوی سوختگی یا املاح معدنی دیگر را در آن احساس نمی‌کنید.
  • شیره خرمای مکانیزه، تصفیه شده است. اثری از بقایایی مثل پوسته میوه، لارو یا شفیره حشرات، شن و ماسه و حتی باکتری در آن نیست.
  • شرایط و مدت نگهداری این مدل شیره‌ها، بسیار طولانی‌تر از روش سنتی است.
  • شیره خرما مکانیزه در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. به این دلیل که هم سلامت تولید آن بررسی شود.  هم از نظر مواردی مثل میزان درصد قند، مواد جامدات مناسب. همچنین نگهداری از محصول در زمینه حفظ شرایط استاندارد آلاینده‌های فلزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بنابراین، با توجه‌ به ویژگی‌های هریک از روش‌های فوق، می‌توان گفت که بهترین روش‌های شیره‌گیری طبق ویژگی‌هایی که دارند، به ترتیب روش‌های صنعتی – مکانیزه، نیمه‌صنعتی و سنتی است. البته، توجه داشته باشید که شیره خرما را از هر شرکت‌ و کارگاهی با هر روشی که خریداری می‌کنید، به مجوز بهداشت و تاریخ مصرف محصول توجه کنید.

در این زمینه می‌توانید با خرید از شیره خرمای زر طلا که یکی از برندهای هلدینگ سوژین است – از سلامت و بهداشت شیره خرمای خود مطمئن باشید. زرطلا آماده ارائه بهترین کیفیت و سریع‌ترین ارسال به شما مشتریان عزیز است.

دسته‌بندی شیره و رب خرما
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت